• Start
  • Al-Fiqh
  • As-Siyam
  • Aantal zaken die verboden zijn voor de vastende maar het vasten (zelf) niet verbreken

Aantal zaken die verboden zijn voor de vastende maar het vasten (zelf) niet verbreken

Shaykh Salih b. Fawzan zei het volgende:

Er zijn een aantal zaken die verboden zijn voor de vastende maar het vasten (zelf) niet verbreken. Deze (zaken) worden figuurlijke verbrekers (moefattiraat ma`nawiyyah) genoemd.

Zoals het roddelen (ghiebah). Dit is het vermelden van je broeder met datgene waar hij een afkeer tegen heeft.

En zoals het lasteren (namiemah). Dit is het verspreiden van laster tussen de mensen.

Zo ook het beledigen, schelden, vervloeken en andere soorten woorden die verboden zijn.

Al deze zaken zijn verboden voor een moslim. Het maakt niet uit of hij aan het vasten is of niet. Echter wanneer men het doet ten tijde van het vasten dan is dit erger! Want het kan zijn dat dit de beloning van het vasten wegneemt waardoor een persoon zonder enige beloning achterblijft. Het enig wat dan achterblijft is vermoeidheid, dorst en honger.

De profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:

‟Degene die valse uitspraken, het handelen hiernaar en onwetendheid niet laat, Allah heeft het niet nodig dat deze persoon zijn eten en drinken laat.”[1]

Deze zaken zijn dus te allen tijde verboden. Echter voor de vastende wegen zij zwaarder! Want het neemt de beloningen weg of vermindert ze en doorboort ze. Want het vasten is een schild[2] (een bescherming) zoals de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd.

Wanneer een schild gaten bevat, dan zal deze weinig van nut zijn voor haar eigenaar en zodoende hem niet kunnen beschermen tegen de pijlen van de vijand. Echter wanneer het schild sterk en solide is dan zal deze hem beschermen tegen het wapen van de vijand.

Zo ook het vasten. Wanneer het vasten correct is en vrij is van roddelen, lasteren, valse uitspraken en het schelden, dan zal dit hem beschermen tegen de bestraffing van Allah.

Echter wanneer zijn vasten flinterdun is en doorboord is met roddelen, lasteren, valse uitspraken, beledigingen en het schelden, dan zal dit vasten hem niet beschermen tegen zonde noch tegen de bestraffing.

Ook al word je uitgescholden of beledigd dan dient men hier niet op te reageren. Ook al is het zo dat vergelding toegestaan is. Allah (تعالى) zegt:

‟En de vergelding voor een slechte daad is dezelfde slechte daad. Maar voor wie vergeeft en verzoent, zijn beloning is bij Allah.” [as-Shoera(42):40]

En Allah (جل و علا) zegt:

‟En wie zich verdedigt nadat hem onrecht is aangedaan, zij zijn degenen tegen wie er geen weg (tot bestraffing) is.” [as-Shoera(42):40]

Vergelding is dus toegestaan. Wanneer iemand over jou spreekt, dan mag je ook over hem spreken met hetzelfde als hetgeen hij over jou gezegd heeft. Dit ter vergelding.

Echter de vastende vergeldt niet. Ook al wordt hij uitgescholden of beledigd dan reageert hij niet maar zegt dan:

‟Ik ben vastende, ik ben vastende.”[3]

Bron: uitleg van Zaad al-Moestaqnie`, deel 2, blz. 382-383.

[1] Overgeleverd door al-Boechaarie (3/33).

[2] Overgeleverd door al-Boechaarie (3/31) en Moslim (3/157).

[3] Overgeleverd door al-Boechaarie (3/31) en Moslim (3/157).